Po pierwszych zajęciach
Po pierwsze - narracja. Tekst okazał się nieco "przyciężkawy", ale myślę, że ostatecznie daliśmy sobie z nim radę. Przypomnę tylko najważniejsze hasła, które w związku z zadaną lekturą padły na środowym spotkaniu i warto je pamiętać podczas całego semestru.
WSZECHOBECNOŚĆ I INTERDYSCYPLINARNOŚĆ NARRACJI - jej kategoria przenika przez różne dyskursy (literaturoznawczy, antropologiczny, historyczny itd.) i występuje na różnych polach badawczych.
Tworzenie narracji to KONSTRUOWANIE TOŻSAMOŚCI (struktury samorozumienia). Dokonuje się to dwojako - albo poprzez "dopisanie" siebie do istniejącej narracji, albo stanięcie wobec niej w opozycji. Budowanie narracji to NAKŁADANIE NA ŚWIAT KONSTRUKTÓW POZNAWCZYCH - próba ułożenia chaosu wszystkich tekstów, które nas otaczają, w jakimś porządku.
Będziemy śledzić również "dziury w narracji" - jukstapozycyjne niespójności" (no proszę, google faktycznie wie, co to znaczy!) oraz zastanawiać się, w jaki sposób próba zbudowania spójnej narracji wpływa na Innego oraz na elementy, które do niej nie przystają".
Po drugie - obiecuję, że zdjęcia Państwa fantastycznej pracy na zajęciach wkrótce się tu znajdą, a także, że będą nam towarzyszyć przez cały semestr - stworzyliscie Państwo naprawdę ciekawą mapę narracji europejskich i amerykańskich.
Przypominam, że na kolejne zajęcia czytamy jeszcze raz, bardzo dokładnie wstęp z książki Alexisa de Toqueville'a "O demokracji w Ameryce". UWAGA! Chodzi mi o wstęp samego autora z tomu pierwszego. Znajduje się on na stronie 23 w pliku pdf.
Przyjemnej lektury!